Dacia vyrobila už osem miliónov áut! Oslávencom je Bigster
Presne 24. apríla zišlo z výrobného pásu montážneho závodu Mioveni 8-miliónte vozidlo. Bola ním nová Dacia Bigster v modrej farbe Indigo – prvé SUV značky v strednej triede.

Závod Mioveni, historická kolíska značky Dacia, bol slávnostne otvorený 20. augusta 1968 uvedením modelu Dacia 1100, vyrábaného na základe licencie Renault R8. Počas prvých troch desaťročí existencie podniku dominovala výroba modelov vyvinutých na základe licencie Renaultu 12. Modely Dacia 1300/1310 a ich deriváty (1310 Sport, 1320, 1325, Pick-up) sa vyrábali v rokoch 1969 až 2006. Vyrobilo sa ich takmer 2,3 milióna kusov, z čoho 319 000 predstavovali úžitkové verzie. Dacia doslova postavila Rumunsko na kolesá. No Dacie mierili aj na export, napríklad do bývalého Československa.
Nová generácia modelov, kompletne navrhnutá v Rumunsku, bola predstavená v roku 1995 pod názvom Dacia Nova. Na jej základe Dacia neskôr vyvinula modely aj Super Nova (jeseň 2000) a Solenza (jar 2003). Stále však išlo v podstate o lokálnu rumunskú značku. Skutočný zlom nastal až v roku 1999, keď Daciu prevzal Renault. Po uvedení modelu Logan v roku 2004 sa stala výrobcom s medzinárodným dosahom. Nik však stále netušil, že o pár rokov bude Dacia silným európskym hráčom. Skutočnú expanziu totiž odštartovalo až lacné SUV Duster, predstavené v roku 2010.
Vyrobilo sa z neho viac než 2,6 milióna kusov. Dnes je už na trhu jeho tretia generácia a ide o jedno z najpredávanejších SUV v Európe. Boduje aj hatchback Sandero, ktoré patrí na špičku rebríčka TOP 10 v Európe bez rozdielu tried. Za 57 rokov, ktoré uplynuli od výroby prvého vozidla značky Dacia, sa na montážnej linke závodu v Mioveni vystriedalo šesť generácií modelov. Výrobný rekord patrí stále Dusteru. Najnovším modelom, ktorý vstúpil na linky, je práve nový Bigster – prvé SUV značky v segmente C.
Ešte pred začiatkom predaja získala Dacia viac ako 13 000 objednávok po celej Európe, z toho viac ako 1 600 na domácom rumunskom trhu. Dacia je tak dnes úplne inou značkou, než akou bola pred niekoľkými desaťročiami. Pôsobí na 44 trhoch sveta a viac ako 70 % jej produkcie smeruje do západnej Európy, čím sa zaradila medzi rešpektovaných hráčov na globálnom trhu. Napriek tomu si zachovala technickú jednoduchosť, cenovú dostupnosť a robustnosť, vďaka ktorým si získala milióny zákazníkov.
Akcelerácia výroby v posledných rokoch bola naozaj brutálna. Kým na prvý milión vyrobených áut potrebovala Dacia 17 rokov (dosiahla ho v roku 1985), druhý milión pribudol v roku 1998, teda po 13 rokoch. Hoci sa výroba postupne modernizovala, tempo stále zodpovedalo možnostiam štátneho priemyslu v postsocialistickom Rumunsku. Pod taktovkou Renaultu došlo ku skutočnej expanzii. Piaty milión automobilov zišiel z výrobných liniek už v roku 2014 – čo znamená, že na tri milióny vozidiel stačilo Dacii 16 rokov.
Najrýchlejší rast však prišiel v poslednom desaťročí. Od roku 2014 do 2025 dokázala Dacia vyrobiť ďalšie tri milióny vozidiel len za 11 rokov. Tento výsledok odzrkadľuje rastúci dopyt, expanziu značky na nové trhy a úspech modelov ako Duster, Sandero či Jogger. Kto by to bol povedal? Dnes má Dacia širšiu ponuku ako niektorí bývalí velikáni európskeho automobilového priemyslu. Spomenúť môžeme Fiat, Opel alebo Lanciu či Alfa Romeo.
ZDROJ: auto.pravda.sk