Späť na články07.12.2023

Nový Duster sa ukázal do detailu, konkurencii musel vyraziť dych!

Dacia Duster sa prechodom na ďalšiu generáciu opäť posúva na novú úroveň. Toto je sebavedomé, citlivo dizajnované a moderné SUV. Konkurencii musí naháňať strach.

Nový Duster sa ukázal do detailu, konkurencii musel vyraziť dych!

Dacia Duster tretej generácie si zachováva kompaktné rozmery, ktoré sú kľúčové pre jej všestranné použitie. Základné rozmery zostali v podstate rovnaké (4,34 m dĺžka a 1,8 m šírka) a podľa automobilky umožňujú skvelú manévrovateľnosť v mestských podmienkach, zatiaľ čo poskytujú dostatok miesta pre pohodlie cestujúcich a prepravu batožiny. Pri zachovaní vonkajších rozmerov bol zvýšený vnútorný priestor, čo je výsledkom efektívneho využitia platformy CMF-B.


Svetlá výška nového Dusteru je optimalizovaná na 217 mm vo verzii 4x4, čo je jedna z najlepších hodnôt v jeho triede a umožňuje vozidlu bez problémov zvládať náročný terén. Čo sa týka nájazdových uhlov, Duster poskytuje 31° vpredu a 36° vzadu, čo sú hodnoty, ktoré zaisťujú, že vozidlo sa môže pohybovať v náročnom teréne bez obáv z poškodenia podvozku alebo karosérie. Bočný nájazdový uhol 24° tiež prispieva k lepším off-roadovým schopnostiam. V kombinácii s platformou CMF-B, ktorá zlepšuje stabilitu a jazdný komfort, je nový Duster navrhnutý tak, aby zvládal rôzne jazdné podmienky, od mestských ulíc až po náročné terénne trasy. Táto platforma tiež prispieva k nižšiemu hluku a menším vibráciám v kabíne, čo zvyšuje celkový komfort jazdy.



Nový Duster prichádza na trh s viacerými možnosťami motorizácie, pričom každá z nich je navrhnutá s ohľadom na rôzne potreby a preferencie vodičov. Medzi tieto možnosti patrí inovatívna hybridná verzia, moderný benzínový motor s mild hybridným systémom a efektívny dvojpalivový motor. Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do nového modelu Duster. Vychádza z osvedčených technológií používaných v rámci Skupiny Renault a pozostáva z 1,6-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor.


Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s vysokou kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, pričom úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %. Okrem toho vozidlo vždy štartuje v 100 % elektrickom režime.



Pohonné ústrojenstvo variantu TCe 130 je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s ľahkým 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 % (v porovnaní so spaľovacím motorom s rovnakým výkonom). Pôžitok z jazdy (zrýchlenie, akcelerácia) je v modeli TCe 130 vyšší ako v súčasnom modeli TCe 130 vďaka podpore, ktorú poskytuje tento systém: vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. Rekuperačné brzdenie dobíja 0,8 kWh batériu spôsobom, ktorý je pre vodiča úplne transparentný. TCe 130 je k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4x2 a 4x4.


Dacia je jediným výrobcom, ktorý ponúka dvojpalivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Aj nový Duster využíva túto technológiu priamo z výroby, čo zaručuje bezpečnosť a spoľahlivosť. Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Nový Duster je vybavený novými jazdnými asistentmi, ktoré spĺňajú najnovšie európske bezpečnostné normy: automatické núdzové brzdenie (mestské/prímestské s detekciou vozidiel, chodcov, cyklistov a motocyklov), rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením na rýchlosť, zadný parkovací asistent, signalizácia núdzového zastavenia, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, monitorovanie koncentrácie vodiča a núdzové volanie (eCall). A aby Dacia svojim zákazníkom uľahčila život, pridala inteligentné tlačidlo "My Safety" na rýchly prístup k ich preferovanej konfigurácii jazdných asistentov.



Okrem štandardnej výbavy ponúka Duster nové technologické prvky ako 10.1-palcovú centrálnu dotykovú obrazovku, digitálny prístrojový panel a bezdrôtové pripojenie pre smartfóny. K dispozícii sú aj modulárne strešné lišty a systém príslušenstva Dacia YouClip. YouClip, nové smart príslušenstvo Dacia. Inžinieri spoločnosti Dacia vyvinuli YouClip, jednoduchý a šikovný systém, ktorý umožňuje prakticky a bezpečne pripevniť na kľúčové miesta v kabíne celý rad špecializovaného príslušenstva. Nový Duster je štandardne vybavený 4 (úroveň výbavy Essential) alebo 6 továrenskými upevňovacími bodmi YouClip (jeden na palubnej doske, jeden na strane spolujazdca, jeden na zadnej strane stredovej konzoly, dva v batožinovom priestore na ľavej a pravej strane a jeden na vnútornej strane dverí batožinového priestoru). Ďalšie 2 body môžete pridať pomocou voliteľného držiaka na opierku hlavy.


Môžu byť vybavené úložným vreckom, držiakom na smartfón obsahujúcim indukčnú nabíjačku alebo dômyselným systémom "3 v 1", ktorý kombinuje držiak na pohár, háčik na tašku a prenosné svetlo. Tento dômyselný systém 3 v 1 je štandardnou súčasťou modelu Duster Extreme. K dispozícii je aj držiak na dotykový tablet, ktorý možno pripevniť k príslušenstvu opierky hlavy. Všetko toto príslušenstvo kompatibilné s YouClip je k dispozícii v sieti Dacia.

Predaj nového modelu Duster odštartuje na jar budúceho roka a samozrejme nebude chýbať ani v ponuke nášho operatívneho leasignu. 


ZDROJ: autobild.sk